پنجره های دوجداره آلومینیومی

آلومینیوم فلزی نقره‌ای رنگ با جلای فلزی، نرم، سبک و دارای قابلیت شکل‌پذیری بالایی است.

درب و پنجره های آلومینیومی که ساخته شده از پروفیل‌های آلومینیومی هستند، از گذشته های دور تا بحال در ساختمان ها مورد استفاده قرارگرفته است.

نسل اول درب و پنجره‌های آلومینیومی، با استفاده از میل‌گردهایی به هم متصل می‌شدند و امکان نداشت، که آن‌ها را تبدیل به درب و پنجره‌های دوجداره کرد.

با گذشت زمان درب و پنجره های آلومینیومی هم با رفع نقص های خود ،به روز شدند و به سمت طراحی بر مبنای عایق بودن وبر اساس بهینه کردن مصرف انرژی ساختمان ودر عین حال زیبایی،ظرافت و کارایی رفتند و امکان دوجداره شدن را فراهم کردند.

.

پنجره های دوجداره ی آلومینیوم دونوع هستند: نرمال(ساده) و ترمال بریک

Thermal break در لغت به معنای شکست حرارتی می باشد که اطلاق این کلمه در صنعت درب و پنجره آلومینیوم به معنای ایجاد یک لایه فی ما بین پروفیل آلومینیوم درقسمت های فریم و لنگه می باشد که مانع از اتلاف انرژی در درب و پنجره های آلومینیومی خواهد شد. این قطعه سخت که به آن لاستیک پلی آمید گفته می شود توسط ماشین دوخت در بین پروفیل آلومینیومی در اصطلاح دوخت حرارتی می شود.

لاستیک پلی آمید دارای مقاومت حرارتی بسیار بالا (تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد) می باشد، جهت آب بندی و هوا بندی درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک از واشرهای epdm با طول عمر و کیفیت بسیار بالا استفاده می شود که درب و پنجره ها را در مقابل ورود گرد و غبار و آب به داخل ساختمان ایمن می سازد.همچنین لایه پلی آمید مورد استفاده در درب و پنجره های آلومینیومی ترمال بریک امکان ۲رو رنگ بودن پروفیل آلومینیومی جهت زیبایی بیشتر را فراهم می سازد.
نتیجه استفاده از پروفیل ترمال بریک، جلوگیری از انتقال سرما و گرما از جدار خارجی به جدار داخلی و بالعکس می باشد. در صورت استفاده از سیستم ترمال بریک در درب و پنجره ها ۳۸% کاهش اتلاف انرژی حرارتی در فصل سرما و ۳۲% کاهش اتلاف انرژی برودتی در فصل گرما، ۲۸% کاهش مصرف سوخت، ۲۰% کاهش هزینه در سرمایه گذاری اولیه تاسیسات و همچنین به میزان قابل توجهی از آلودگی صوتی جلوگیری میشود.

پنجره آلومینیومی معمولی  (Normal)یا نانترمال فاقد این لایه پلی آمیدی است و عایق گرما و سرما نمی باشد.

ازمزایای پنجره ی دوجداره ی آلومینیومی میتوان به:
– محکم بودن و قابلیت تحمل نگهداری از پنل های شیشه ای بزرگ و سنگین

– عایق و مقاوم در برابر شرایط مختلف جوی

-زیباسازی و نورگیری فضای داخلی خانه

– حفظ و نگهداری آسان

-قابلیت بازیافت
– مقاوم در مقابل ضربه و عدم تغییر شکل

اشاره  نمود.

 

مقایسه آلومینیوم با پروفیل UPVC:

۱-مقاومت:  در پنجره آلومینیم پوسیدگی و خوردگی به وجود می آید و به مرور زمان دچار تغییر رنگ می شود. امکان شکستگی فریم پنجره نیز در شرایط آب و هوایی بد وجود دارد. و مقاومت کمی در مقابل آلودگی طبیعی هوا،گازها،کودهای شیمیایی و… از خود نشان می دهند،رسانایی این ماده در داخل خانه باعث افزایش میعان می شود.

پنجره های upvc در مقابل پنجره های آلومینیم پوسیده نمی شوند. به علت اینکه این پنجره ها اتصالاتش به هم جوش می خورد. و مقاومت بسیار بالایی دارند و با بست های مکانیکی به یکدیگر متصل می شوند. پنجره upvc از نظر مقاومت قابل اطمینان تر از پنجره آلومینیومی می باشد.

 

۲-عایق بودن: در مقایسه آلومینیوم با پروفیل UPVC ؛ آلومینیوم حرارت را از خود عبور داده و رسانای گرماست و تبادل گرمایی در پنجره آلومینیومی انجام می گیرد. برای حل این مشکل تولید کنندگان پنجره آلومینیوم ماده ای به نام ترمال بریک به فریم پنجره های خود اضافه می کنند،اضافه کردن این ماده میزان عایق بودن پنجره را افزایش داده ولی فریم پنجره یکپارچگی خود را از دست می دهد. و مشکل این راه حل افزایش بسیار بالای قیمت این پنجره آلومینیوم می باشد.

اما پنجره upvc از تبادل انرژی جلوگیری می کند. به طور طبیعی پنجره های upvc عایق حرارت هستند. امکان ساخت پنجره از پروفیلهای چند حفره ای یکی از خصوصیات ویژه پنجره های upvc می باشد. این حفره ها عایق بودن پنجره را تقویت می کنند،این حفره ها با عایق مخصوصی در پنجره upvc احاطه شده که برخلاف حالت حفره در پنجره آلومینیومی هوای بیرون به داخل انتقال پیدا نمی کند.

 

۳-مقاومت در برابر اشتعال: پنجره های آلومینیمی دربرابر حرارت از بین رفته یا آسیب جدی می بینند. ولی پنجره upvc سبب افزایش آتش نشده و نیز آتش نمی گیرند.

 

۴-حفاظت از محیط زیست: در مقایسه آلومینیوم با پروفیل UPVC تصور می شود آلومینیم از محیط زیست حفاظت می کند و در مقابل upvc ماده ای ارزان تر است. برای ساخت پنجره آلومینیوم در تمام مراحل ساخت از مواد شیمیایی سمی زیادی استفاده می شود که از طرف سازمان بهداشت همه این مواد سرطان زا و سمی معرفی شدند. می توان به طور گسترده از ماده دیگری به نام upvc که ماده مقاوم و پایدار است استفاده کرد تا جایگزین این مواد سمی شود. Upvc در ساخت پنجره استفاده می شود که مواد سمی و زائد تولید نمی کند و در ساختمان به عنوان مواد اولیه استفاده می شود.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *